måndag 22 september 2008

Burned my tongue baby :o

Wooooi!!! TUNGAN :0!!!!! Den är hel-skållad :(...i princip. Nää, men jag brände den på kaffet och nu har jag ont som in i rävsaxen :((.

Kommer ihåg när vi såg på nån film om nån infödings-stam på SO:n på högstadiet eller nåt...Iaf så tog dom en brännhet metallslev på en killes tunga för att se om han ljög. Om han ljög så skulle skinnet lossna på tungan...Självklart lossnar skinnet om man trycker nåt as-jeffla-hett mot någons tunga. Väldigt skum infödings stam...

På tal om infödingar så såg jag på ett natur program idag (Whaaaaat oO??). På programmet levde några infödingar i Kina bara av skogen (precis som infödingar gör). Sen kom en geting och satte sig på en banan blomma för att hämta nektar. Då hade infödingarna satt en gräshoppa på en pinne, för tydligen kunde getingar ta med gräshoppan hem till deras bo och äta den där...Så när getingen börjar lossa gräshoppan från pinnen, kommer ett av infödingarnas huvud in i bilden och man ser hur noga asiaten studerar getingen. Därefter tar asiaten fram en liten ögla med en fjäder (dun-fjäder eller liknande) i änden. Sen, på något magiskt sätt, trär infödingen öglan om getingen (för getingen är upptagen med gräshoppan) och låter den flyga iväg. När getingen flyger iväg med gräshoppan och fjädern efter sig, följer infödingarna (för det var förvånansvärt lätt att se en fjäder uppe i luften, från marken) efter och ser då vart getingens bo är. Helt plötsligt tänder infödingen och hans kompis facklor och börjar röka ut getingarna i boet. Getingarna flyr och sen tar infödingarna ner boet. Till sist öppnar de boet och äter "de välgödda getinglarverna" (riktigt äckligt uttryckt av berättarrösten). Tydligen ansågs larverna vara något av en delikatess...

Helt konstigt...men ändå imponerande! Ibland får jag ryck och tycker det är synd att jag inte får kämpa för att överleva. Jag tror det är det som gör västerlänningar så deprimerade...Att de vet hur svårt andra har det, medan de själva bara behöver lyfta luren och ringa Pizza boden om de vill ha nåt att äta. That's life?? Jag vill ha något mer.

Peace.